Міжнародний валютний фонд розширив до 35-ти кількість структурних маяків за програмою з Україною.
Про це йдеться в опублікованому меморандумі між Україною та МВФ.
Навесні в програмі МВФ було 19 маяків, а на початку літа їх кількість зросла до 23-х. В грудневому меморандумі з’явилося 12 нових маяків.
Які нові 12 структурних маяків отримала Україна
До кінця лютого 2024 року:
Під № 22 з’явився новий маяк. Уряд має знайти додаткові податкові і неподаткові доходи у розмірі мінімум 0,5% ВВП, щоб внести відповідні зміни до бюджету на 2024 рік. Це приблизно 38-40 млрд грн.
До кінця березня 2024 року:
32-й маяк: внести зміни до процесуального кодексу щодо раціоналізації справ або питань, які розглядаються в першій інстанції одним антикорупційним суддею або колегією з трьох антикорупційних суддів.
До кінця червня 2024 року:
23-м маяком стала вимога реформування Бюро економічної безпеки. Необхідно ухвалити новий закон про БЕБ із чітким мандатом і сферою повноважень щодо розслідувань, відповідно до передової практики, зосереджуючись на великих економічних злочинах. Мають бути створені правові основи діяльності БЕБ в частині підбору керівництва та персоналу. У законі має бути дотримано існуюче розмежування слідчих повноважень БЕБ та Національного антикорупційного бюро України (НАБУ).
31-й маяк: визначте обсяг заборгованості та оцініть фінансовий стан компаній централізованого теплопостачання за допомогою кабінетної перевірки авторитетною аудиторською фірмою, у тому числі шляхом відокремлення заборгованості до та після лютого 2022 року.
До кінця липня 2024 року:
25-й маяк: підготувати оцінку ефективності податкових пільг, включно з їх витратами для бюджету, щоб мати єдиний підхід до реформ.
34-й маяк: ухвалити закон про створення нового суду, який розглядатиме адміністративні справи проти центральних органів державної влади (наприклад, НБУ, НАБУ, НАЗК) суддями, які пройшли належну перевірку на професійну компетентність та доброчесність. Йдеться про створення нового суду замість ліквідованого Окружного адміністративного суду Києва.
До кінця серпня 2024 року:
Останній 35-й маяк потрібно виконати до кінця серпня: розробити політику державної власності ДП, дивідендну політику та стратегію приватизації.
До кінця вересня 2024 року:
28-й маяк: визначте основні державні компанії, які сильно постраждали від війни, і підготуйте огляд потенційних фіскальних і квазіфіскальних витрат.
33-й маяк: завершити зовнішній аудит ефективності НАБУ за участю трьох незалежних експертів із міжнародним досвідом та опублікувати його звіт.
До кінця жовтня 2024 року:
27-й маяк: за допомогою технічної допомоги МВФ провести діагностичний огляд довоєнної політики та практики середньострокового бюджетного планування (MTBF), щоб виявити ключові слабкі місця та працювати над посиленням стратегічного бюджетування, використовуючи процеси управління державними фінансами (PFM) знизу вгору, щоб отримати більше детальні потреби у витратах і вартість нових державних послуг.
До кінця грудня 2024 року:
29-й маяк: на основі результатів дорожньої карти щодо розробки процедур державного інвестиційного менеджменту (PIM) прийняти постанову уряду з планом дій і графіком, який передбачає чіткий зв’язок між MTBF та капітальними видатками, включаючи пріоритети реконструкції та визначаючи роль Мінфіну як захисника.
30-й маяк є безстроковим: усі банки з мажоритарною державною власністю залишаються під управлінням Мінфіну, а будь-які націоналізовані несистемні банки будуть передані ФГВФО для санації. Йдеться, в першу чергу, про Перший інвестиційний банк, який суд вилучив на користь держави.
Як Україна виконувала попередні 23 структурні маяки
Із цього повного переліку 35 маяків до кінця травня були виконані перші 5 маяків, тому Україна змогла отримати транш від МВФ у червні.
До кінця червня НБУ виконав 6-й маяк: підготував і затвердив стратегію переходу до більш гнучкого режиму обмінного курсу, пом’якшення валютного контролю і повернення до таргетування інфляції.
Ще три маяки отримали статус «не виконані (вчасно. – Ред.)» до кінця липня, оскільки були реалізовані із затримкою.
Йдеться про ухвалення закону про податкову політику та адміністрування податків, підготованого у рамках МПЗР (7-й маяк); передачу пакета акцій Оператора ГТС безпосередньо Міністерству енергетики та ухвалення нового статуту (8-й); ухвалення закон про відновлення декларацій про майно державних службовців, які не брали безпосередньої участі в мобілізації та військових діях, і відновлення функції НАЗК щодо перевірки та верифікації декларацій (9-й).
Аналогічний статус і в 13-го маяка, оскільки до кінця вересня парламент на вніс зміни до закону про ПВК/ПФТ з метою відновлення зобов’язань фінансових установ щодо запровадження посилених заходів належної перевірки політично значущих осіб, що співвідноситься з ризикорієнтованим підходом, який відповідає стандартам FATF.
До кінця вересня були виконані три маяки. Були введені в дію статті Бюджетного кодексу, які дозволяють готувати середньостроковий бюджет, розробляти боргову стратегію та обмежувати ризики від гарантій (10-й). В бюджетній декларації на 2024 рік були представлені прогнози щодо основних категорій надходжень і видатків і джерел фінансування дефіциту на 2025-2026 роки, а також звіт про фіскальні ризики, включаючи деталі державних підприємств у сфері енергетики та критичної інфраструктури (11-й). НБУ посилив управління та нагляд за банками шляхом: 1) відокремлення підрозділу, що займається пов’язаними особами, від підрозділу банківського нагляду; 2) впровадження «наглядових панелей», як консультаційного органу комітету з питань нагляду; 3) відновлення планових виїзних перевірок банківських та небанківських установ, залишивши на розсуд НБУ питання, пов’язані з безпекою персоналу (14-й маяк).
12-й структурний маяк не був виконаний, але МВФ дозволив відкласти дедлайн до кінця березня 2024-го. Уряд має націлити програму «5-7-9%» на малі та середні підприємства шляхом поступового скасування пільгового кредитування великих компаній, посилення моніторингу та забезпечення відповідних гарантій.
До кінця жовтня (вчасно) було виконано 4 маяки. Підготовлені ДПСУ та ДМСУ плани дій, що включають короткострокові та середньострокові заходи, що охоплюють ключові сфери реформ визначені майбутньою діагностикою, які будуть інтегровані в загальну Національну стратегію доходів НСД (15-й). Оновлена та опублікована Середньострокова стратегія управління державним боргом з метою її узгодження із цілями програми (16-й). Спрощена система декларування активів шляхом прив’язки до інших баз даних та реєстрів, що узгоджуються із правовим зобов’язанням посадових осіб своєчасно подавати правдиву інформацію (17-й). Відібрана та призначена наглядова рада ОГТСУ (18-й).
Три маяки потрібно виконати до кінця грудня. Йдеться про перегляд поточних процедур управління державними інвестиціями (УДІ) та розробку дорожньої карти заходів з тим, щоб до всіх державних інвестиційних проєктів застосовувалися уніфіковані підходи УДІ, у тому числі до проєктів ДПП; інвестиційні проєкти відбиралися на конкурсній основі з прозорими критеріями відбору та відповідали середньостроковому бюджету; посилені повноваження були надані Міністерству фінансів, включаючи чітку роль контролю на різних етапах циклу інвестиційного проєкту (19-й маяк).
А також про затвердження Національної̈ стратегії̈ доходів (20-й) та прийняття закону про підвищення інституційної незалежності САП, зокрема, щодо процедур відбору, здатності регулювати організаційну діяльність, механізмів забезпечення дисципліни та підзвітності (21-й).
Структурний маяк про підготовку НБУ засад оздоровлення банків у консультаціях з ФГВФО та експертами МВФ відкладений з березня на грудень 2024 року (22-й маяк, який став 24-м).
23-й маяк про запровадження до кінця червня 2024 року методології оцінки ризиків при здійсненні нагляду з метою прийняття поінформованих рішень про пріоритети наглядової діяльності в новому файлі розміщений під №26.
Тобто із 23 структурних маяк 13 виконані вчасно, 4 виконані зі зривом дедлайнів, 4 в процесі виконання, а по 2 маяках відкладено строки виконання.